Convictions Overturned
After Subway
Surveillance Video Proves
Couple Weren’t Protesters

insk is the capital and largest city in

Belarus, which was formerly a part of
the Soviet Union. Belarus’ internal security
force is still known as the KGB. Minsk was
rocked by a huge demonstration protesting
alleged corruption and vote-rigging in the
presidential election on December 19, 2010.
Almost a thousand people were arrested by
heavily armed riot police. Mikhail Plyuta
and his wife Zhana Buseva were two of
those people. They were charged with par-
ticipating in an unauthorized mass event.

Mikhail and Zhana both work as biologists
with the National Academy of Sciences in
Minsk. During their trial in the Leninski
District Court they both testified they were
erroneously grabbed by riot police while
they were waiting for a bus near where the
demonstration was taking place. They testi-
fied that just before their arrests they had
emerged from the nearby subway and had
directly walked to the bus stop.

The Court rejected their defense and found
them both guilty. Mikhail was sentenced to
15 days in jail and his wife Zhana was fined
1,050,000 rubles (US$350).

Zhana was able to gain access to the subway
surveillance tapes. The video footage

showed the couple entered a suburban sub-
way station several miles from the city cen-
ter at 11:30 p.m. They emerged from a
downtown subway station at 11:45 p.m.
several minutes before their arrest at the bus
stop near Independence Square where the
demonstration was taking place.

The police arrest report stated the couple
had been arrested near the House of Govern-
ment on Independence Square at 10:30 p.m.

Based on the new evidence they were not
part of the demonstration and where miles
from Independence Square at 10:30 p.m.,
Mikhail and Zhana’s convictions were
overturned on December 30, 2010 and
Mikhail was immediately released from jail.
After is release Zhana said she was
“partially” satisfied with the ruling and in-
tended “to restore justice.”

Six presidential candidates who opposed
Alyaksandr Lukashenka, who has been
president since 1994, were criminally
charged with organizing and participating
in the mass demonstrations on December
19. Lukashenka was reelected to his fourth
term winning almost 80% of the vote.

Also arrested was Natallya Radzina, editor of
Charter’97 which is the leading independent
Belarus Internet news site. While reporting on
the demonstrations she was injured by being
beaten about the head and chest by the riot
police who dispersed the demonstrators. She
was arrested several hours later when the
KGB raided Charter’97’s office and confis-

cated equipment. She was
with organizing mass demg
ticipating in them. As t
Radzina remains impriso
detention center in Minsk
investigated. That investig
take several months after
which she will either be
tried or released. It is re-
ported that the prison of-
ficials have refused to treat her injuries.

Natallya Radzina,
editor of  the
Charter’97.org news
website in Belarus.

Belarus is considered one of the world’s
least free countries politically and for free-
dom of the press. In 2010 Belarus ranked
154th in press freedom, and it has not sub-
mitted a human rights report to the United
Nations for 13 years. Although officially a
democratic republic, Belarus’ President Lu-
kashenka has near dictatorial powers.

The legitimacy of Belarus’ December 2010
presidential election is so suspect that the
heads of the Polish and German foreign
affairs committees in the respective Parlia-
ments have issued a joint declaration that
the election showed a “complete lack of
respect for European values and standards.”

Sources:

“Couple win appeal against conviction over post-elec-
tion demonstration,” Belarus News, Naviny.by, De-
cember 31, 2010.

“Ex-candidates, campaign aides charged in mass riot
case,” Belarus News, Naviny.by, December 30, 2010.
“Charter'97 editor Natallya Radzina charged in mass
riot case,” Belarus News, Naviny.by, December 31,2010.

“Poland and Germany issue joint declaration on Belar-
us,” Charter97.org, December 31, 2010.

-

Child Pornography
Conviction Tossed For
Possessing Books
Available On Amazon.com

bsurd prosecutions for alleged child
pornography are as alive and well in
England as in the United States.

Stephen Neal was convicted in November
2010 of “level one” child pornography
charges for possessing four books that in-
cluded photos of children that the prosecu-
tion at his trial described as “indecent
images.” The prosecution did not allege
there was any evidence Neal had ever done
anything improper with any child -- only that
the books constituted child pornography.

However, Neal had bought all of the books
from a bookshop in Walthamstow, a suburb
of London, England. Furthermore, the

JUSTICE DENIED: THE JOURNAL FOR THE WRONGLY CONVICTED

books are available
on Amazon.com in
England (and the
United States.) The
books include imag-
es by professional
photographers and
M are considered artis-
.M tic. Two of the
“Thc? Age of Innocence” by | hooks are “The Age
|DaV1d Hamilton | of Innocence” by
David Hamilton, and “Still Time” by Sally
Mann. One of the 5-star reviews on
Amazon.com’s UK website describes “The
Age of Innocence” as a “A beautiful and
inspiring work of art.” A 1-star review de-
scribed it as “Startlingly banal and irritat-
ing.” A 5-star review of “Still Time” raved,
“This book has been a true inspiration to
me. [ had lost interest in taking photographs
until flicking through this.” What is missing
from the reviews is the suggestion there is
anything “indecent” in the books.

Even though Neal was prosecuted for pos-

PAGE 12

sessing the books, neither the bookshop
where he purchased them, or the publishers
were prosecuted. Neither was Amazon.co.uk,
nor any other book seller or art gallery in
England prosecuted for selling the books.

The 59-year-old Neal appealed and
England’s Court of Appeal quashed his
guilty verdict and barred his retrial. Lord
Justice Richards stated when the Court’s
ruling was announced:

“It is, however, very unfair for a person in
the position of Mr Neal to be prosecuted
for possession of the photographs in these
books in these circumstances. If the
Crown Prosecution Service wishes to test
whether the pictures in the books are inde-
cent, the right way to deal with the matter
is by way of prosecuting the publisher or
retailer -- not the individual purchaser.”

Sources:
“Conviction overturned for abuse images bought from
bookshop,” The Register (London), February 24, 2011.

-

ISSUE 46 - SPRING 2011



